Gilbert-Els.reismee.nl

Op weg naar Moby Dick.

3 februari

Vandaag gaan we de camper ophalen en kan het echte werk beginnen: 2 maanden rondzwerven in N.Z.

Tegen onze verwachting in krijgen we ditmaal een bijna nieuwe camper in onze handjes: 10.000km op de teller, pas ingereden dus. Els helemaal in haar nopjes. Moet ze niet gelijk gaan soppen zoals vorige keer. En als toetje was hij nog van een hogere klasse ook. Een hoopvolle start dus.

Eerst de voorraadkasten gevuld en dan de hort op.

De Banks Peninsula is ons eerste reisdoel: een vulkanisch eiland dat geleidelijk , door gletscher sediment, aan het vasteland is vastgegroeid.

De eerste nacht wordt gelijk vrij kamperen want de campings blijken vol te zijn omdat het een bijzonder lang weekend is. Door stom toeval komen we via een klein eng weggetje op een pas terecht vanwaar we de omgeving in al zijn glorie kunnen observeren: de bergen, een meer en de baai die naar Christchurch leidt, in het licht gezet door een mooie ondergaand zon. Een mooi einde van een geslaagde dag.

Zaterdag 4 februari

Een druk weekend is geen woord gelogen. Meteen een goede test voor ons beider rijvaardigheid. Op de smalle, bochtige en bergachtige wegen moeten we iedere seconde bij de les zijn. Het is duidelijk dat de nieuw zeelanders

fervente kampeerders zijn. De scholen zijn afgelopen maandag opnieuw begonnen en nu alweer trekken ze er massaal op uit. Maar het is niet echt een verrassing voor ons.

‘s Avonds wordt het opnieuw vrij kamperen, maar niet zo alleen als de avond ervoor. “ no vacancy “ geldt nl voor iedereen.

Morgen op naar de walvissen!

Zondag 5 februari

Kaikoura, aan de oostkust van het zuidereiland, is een mondiale hotspot om walvissen te observeren. Het is het soort moby dick dat 10 minuten aan de oppervlakte blijft om zijn longen vol te pompen voor de volgende duik van een half uur naar de voedselrijke diepte. Voldoende tijd dus voor observatie en foto’s en spektakel.

Wat is nu het geval. Kaikoura was het epicentrum van de laatste aardbeving en die heeft onder meer de zeebodem vlak voor de kust naar boven geduwd. De boten met walvis gluurders zoals wij kunnen nu nog alleen maar met hoog water de haven verlaten. Een enorme wachtlijst tot half maart is het gevolg. En 600€ voor een helikoptervlucht vinden wij als Oud Zeelanders te veel van het goede.

Marjo

Geweldig avontuurlijk! Heb het meteen Helmut onder zijn neus gehouden. Hij wil NOOIT wild blijven staan ergens.
Nog walvissen gezien? Tonder 600 ´€ uit te geven?

Rinus en Andrea

Hallo Els en Gilbert,
Wat fijn, zo met jullie mee te kunnen reizen, echt heel leuk. Ik eet iedere dag een kiwi, dus wij denken iedere dag aan jullie. Voor nu een hele fijne vakantie, en tot nader bericht.
Hartelijk groetjes,
Rinus en Andrea.

Nelleke

Hoi.
Wat een prachtige camper. Slapen jullie bovenin?
Jammer van de walvissen. Maar er is vast wel meer te zien. Ik las hier dat er allemaal dode dolfijnen liggen op het strand in Nieuw Zeeland. Is dat ook daar in de buurt? Of verzin ik dat zelf ;))
Hoe is het contact met de bevolking? Is men vriendelijk?
Veel plezier nog en ik hoop op veel leuke berichten van jullie.
Groet Nelleke R

Gerda T.

Dag Els en Gilbert, De camper ziet er erg comfortabel uit ! Wat gemakkelijk dat je ook vrij mag kamperen, dat is ook niet in elk land. Mooie baai met prachtig blauw water. Misschien dat jullie in de verte nog een dolfijn of walvis zien. Hebben jullie een goede verrekijker ? Veel plezier samen en geniet van jullie mooie reis, hartelijke groeten Gerda T.